DOSgg VraagBaak of hcc!hulp?
DOSgg-leden kunnen gratis gebruik maken van de DOSgg VraagBaak. Een aantal andere HCC-groeperingen biedt ook een (beperktere) hulpdienst aan. Er loopt op HCC-niveau een project om deze activiteiten ook gebundeld aan te bieden aan alle HCC-leden via een gezamenlijke database met FAQ's (Frequently Asked Questions, oftewel Vaak Gestelde Vragen). Dat wordt de HCC Vraagbaak; gratis en bereikbaar via het internet. Ook de DOSgg draagt daar aan bij! Inmiddels kunnen HCC-leden ook een abonnement nemen op hcc!hulp, een aanbod van CAS Internet BV. Hiervoor moet per maand € 3,95 betaald worden (t/m 30 november gratis). Indien nodig moet er gebeld worden naar een telefoonnummer dat 20 cent/minuut kost. CAS Internet verzorgt ook HCCnet voor de HCC. hcc!hulp is geïntroduceerd als een aanvulling op de hulp die al (gratis) aan HCC-leden wordt aangeboden, via de diverse HCC-groeperingen, zoals de DOSgg-VraagBaak. Er is door HCC en hcc!hulp wat onhandig gecommuniceerd. Zoals het vermelden van "één adres voor elk probleem" terwijl er ook staat dat hcc!hulp een aanvulling is op de [hulpdiensten van] de groeperingen. Dit geeft wat verwarring. Ons bereiken hierover veel vragen. Daarom willen we verduidelijken wat de mogelijkheden zijn en hoe de hcc!hulp en het aanbod van de gebruikersgroepen op elkaar aan kunnen sluiten. Omdat de gezamenlijke HCC Vraagbaak nog beschikbaar is, gaan we uit van de voor DOSgg-leden beschikbare gratis VraagBaak.
Gratis DOSgg-VraagBaak
Wist je dat de DOSgg-VraagBaak per jaar ongeveer 10.000 vragen beantwoordt? Dat bleek uit een intern onderzoek dat we in 2003 uitvoerden. Momenteel heeft de DOSgg-VraagBaak ongeveer 40 medewerkers die je belangeloos helpen. Deze service is op 5 manieren beschikbaar:
Op www.DOSgg.nl staan onder Systeemkennis een aantal onderwerpen waarover vaak vragen zijn toegelicht. Deze kennis is voor iedereen beschikbaar, dus ook voor niet-DOSgg-leden. De onderwerpen zijn momenteel: Netwerken thuis, Internetdiensten, Uw inbelverbinding, Internet Explorer, Omgaan met e-mail, omgaan met nieuws en Veiligheid. Daarnaast staan onder Systeemkennis -ook voor de hele wereld beschikbaar- een aantal PowerPoint presentaties die "cursus-achtig" veel, actuele onderwerpen behandelen. Webpagina's maken, 10 Klusjes met Total Commander, WiFi netwerken, Internet Sharing, TweakUi, DigiFoto-Pixels, IrfanView, Netwerken, Prullenbak, Internet, Word etc. etc.
Op de nieuwsserver van de DOSgg vind je gemodereerde nieuwsgroepen rond de belangrijkste onderwerpen. Deze rubrieken zijn momenteel: WindowsXP, Windows95_98_Me, WindowsNT_2000, Linux, Internet, Office, DigiVideo, DigiFoto, en Overige_vragen. Dag en nacht kun je daar je vragen en problemen voorleggen en je krijgt snel een antwoord van mede-DOSgg-leden. Alle DOSgg-leden hebben na aanmelding toegang tot deze nieuwsgroepen. Aanmelden kan op www.DOSgg.nl/newsserver.html Niet alle onderwerpen lenen zich voor een nieuwsgroep. Daarom kun je ook een persoonlijk contact leggen met een DOSgg-VraagBaak medewerker per e-mail. En heb je in beginsel binnen 24 uur een reactie terug. Op www.DOSgg.nl/vraagbaak vind je een overzicht van de VraagBaak-rubrieken en de VraagBaak-medewerkers. Kies een rubriek en je krijgt de gegevens van de betreffende medewerker of vaak de keuze uit meerdere. Een greep overzichtje van de rubrieken van dit moment: Beginnersvragen, Netwerken, Muziek, Fotobewerking, Office-pakketten, Linux, Windows XP (alle versies), Windows95/98/ME, Windows2000, WindowsNT, Videobewerking, Spreadsheets etc etc. Wie evenaart deze veelzijdigheid??
Soms is een vraag erg dringend of kun je die moeilijk per e-mail voorleggen. Daarom kunnen veel VraagBaak medewerkers ook telefonisch benaderd worden. Zij doen dit gratis om je te helpen, maar vragen wel om je te houden aan de tijden die in het overzicht worden vermeld. Hieronder een voorbeeld van de rubriek Windows XP (sorry, telefoonnummers even "afgeplakt"):
Voor dat telefonisch advies bel je een gewoon telefoonnummer. Dat kost tegenwoordig, als je de juiste carrier (pre)select gebruikt, nul tot maximaal enkele centen per minuut.
Tijdens jaarlijks onze drie landelijke bijeenkomsten (De Bilt), de twee regionale bijeenkomsten (noorden en zuiden) en de HCC-dagen (Utrecht) staat altijd een belangrijk deel van onze VraagBaak-medewerkers klaar om je persoonlijk te helpen. Daarnaast is DOSgg op diverse andere bijeenkomsten aanwezig, met onder andere een groepje VraagBaak-medewerkers.
Betaalde hcc!hulp
HCC presenteert zich al geruime tijd naar buiten met de slogan "hoe? hcc!". Op 1 augustus werd een proef met hcc!hulp gestart in de regio Eindhoven en op 1 september werd deze nieuwe dienst landelijk geïntroduceerd voor HCC-leden. hcc!hulp is professioneel opgezet en kost in de basis-versie voor HCC-leden € 3,95 per maand (niet-leden: € 4,95) oftewel € 47,40 per jaar. T/m 30 november is de hulp (na aanmelding) gratis. Voor telefonische hulp moet je een telefoonnummer van 20 eurocent/minuut bellen. Er is ook "thuishulp" beschikbaar vanaf € 55 (per uur). Meer informatie over hcc!hulp vind je op www.hcchulp.nl. Daarnaast kregen HCC-leden via HCCnet een e-mail met een uitleg en het introductieaanbod. In het kort wordt de volgende hulp aangeboden:
Hieronder vallen:
De hulp is momenteel voor een 35-tal onderwerpen gegarandeerd beschikbaar. Als je het lijstje bekijkt, dan is het toch beperk en overlapt het met de HCCnet-helpdesk. De praktijk is nu dat veel vragen, die deze helpdesk niet kan oplossen, worden doorgestuurd naar de DOSgg-VraagBaak. In de toolbar zitten ook andere "betaaldiensten" vast opgenomen: "hcc!hulp backup" (een beperkte opslagruimte op de servers van CAS Internet; vanaf € 2,50/maand) en "hcc!net sms" (zover ik weet nog niet beschikbaar). Maar ook een handige internet-verbindingstester die ook back-ups kan maken van je instellingen en deze terug kan zetten, een pop-up blocker en een link naar HCCnet webmail.
Tegen een uurtarief van € 55 komt er zo nodig iemand bij je thuis het probleem oplossen. Je betaalt minimaal € 55. Voor een aantal handelingen geldt een vast bedrag; anders geldt het uurtarief. De dienst is voor iedereen beschikbaar, maar als je abonnee bent op hcc!hulp sos betaal je niet de voorrijkosten van € 40,-. Materiaalkosten zijn altijd extra.
Dit is ook een aanvullende betaaldienst. Vanaf € 2,50/maand krijg je op de server van HCCnet een ruimte vanaf 50 megabyte. Het ligt misschien aan mij, maar het verband met een helpdesk ontgaat mij tot nu toe. Maar het hoort toch in dit overzicht thuis, omdat het door hcc!hulp ook zo wordt gepresenteerd. Zoals gezegd: tot en met 30 november is hcc!hulp gratis. hcc!hulp noemt dat "tot 1 december". Je kunt je elk moment aan- of afmelden, maar eenmaal afgemeld, kom je de proef niet meer in. Afmelden na 30 november betekent dat je er minimaal een jaar aan vastzit. Maar de actievoorwaarden beloven per e-mail een herinnering "uiterlijk één dag vóór het verstrijken van de proefperiode".
Mijn eerste ervaring
Ik heb me aangemeld en meld hier de eerste vergelijkende praktijkervaringen met hcc!hulp en de DOSgg-VraagBaak. Het aanmelden verliep vlekkeloos. In no time keurig een bevestiging per e-mail. Met als verrassing het aanbod voor "back-up" van 10 MB (na aanmelding): tijdens de proefperiode gratis. De software opgehaald en de toolbar geïnstalleerd. Die doet het niet. Ik had twee problemen:
De telefonische helpdesk gebeld met beide vragen. Na 16.5 minuten (€ 3,25) wist ik dat de toolbar alleen werkt in Internet Explorer en dus niet in mijn Mozilla. Maar die toolbar bleek ook in Internet Explorer afwezig. Dat kon worden opgelost door bovenaan rechts te klikken en HCC Hulp aan te vinken. De reactie op het "about:blank"-probleem was: Hebt u Ad-Aware? Ja, maar dat doet er niets aan. Hebt u SpyBot? Nee, maar wel 6 andere soortgelijke programma's die ook niet helpen. Maar dan moest ik toch SpyBot gebruiken. En de laatste beveiligingen van Windows XP installeren. Ook SpyBot zekerheidshalve geprobeerd. Het helpt echt niet! Eventjes "googelen": trefwoorden "about:blank" ingeven en ja hoor, het tweede antwoord blijkt raak (http://www.securiteam.com/securityreviews/5RP0L0UD5U.html). Overigens, het vergt een procedure van heb-ik-jou-daar; misschien is een schone installatie van Windows toch handiger. hcc!hulp thuishulp komt dat doen voor € 110, maar ik kan het zelf wel af. Na 4 dagen kwam ook antwoord op mijn e-mail. Ik zou het programma HijackThis kunnen proberen. Dat hielp ook niet. Of anders nog even bellen … Natuurlijk heb ik ook de DOSgg-VraagBaak gebeld. Die had aan een half woord genoeg. Kende het euvel en wist dat het heel lastig was. Waarschijnlijk via een lek in een oudere Java Virtual Machine binnengedrongen. Hij adviseerde in Google te zoeken naar "coolwebsearch" voor een kuisings-procedure, maar als het een nieuwere versie is van het "about:blank"-virus zou ook dat niet helpen. Dus was het advies: een schone installatie. Met ongevraagd een advies erbij hoe je zoiets in de toekomst sneller kunt doen.
Vragen?
Voor vragen over de DOSgg-VraagBaak kun je terecht op www.DOSgg.nl of per e-mail aan VraagBaak@DOSgg.nl. Let wel, deze service is alleen beschikbaar voor HCC-DOSgg leden. Vermeld daarom altijd je HCC-lidnummer, dan zien wij of je lid bent. Alle HCC-leden kunnen ook lid worden van de DOSgg. Meestal gratis, omdat de contributie van één gebruikersgroep is inbegrepen in de HCC-contributie. Voor aanmeldingen DOSgg: www.DOSgg.nl/doslid.html Voor vragen over hcc!hulp kun je terecht op www.hcchulp.nl. Daar staan ook wat e-mail adressen en een telefoonnummer (20 cent/minuut). De DOSgg-eMailings worden gratis toegestuurd aan alle DOSgg leden, voor zover hun e-mail-adres bij ons bekend is. Ook niet-leden kunnen van deze service gebruik maken. Aanmelden: Laat uw vrienden en kennissen zich gerust opgeven op www.DOSgg.nl/emails.html. Afmelden: Als u geen prijs meer stelt op de ontvangst van de eMailings, kunt u zichzelf afmelden. eMailings kunnen van twee verschillende plaatsen komen. Dit exemplaar kunt u alleen afmelden op onze eigen server. Surf naar www.dosgg.nl/unsubscribe.html. Wijzigen: U wilt de eMailing voortaan op een ander e-mail adres ontvangen? Meld u dan af voor het oude adres en meld u daarna aan voor het nieuwe adres. Suggesties of opmerkingen die voor de DOSgg van belang zijn? U overweegt toe te treden tot het DOSgg kader? Stuur dan een e-mail-bericht aan voorz@DOSgg.nl. Henk van Andel, |